zondag 26 juni 2016

Geroosterde aubergine met paprikasalsa en mozzarella


Met 2 kleine kinderen lukt het niet altijd meer om uitgebreid te koken. Dus de boeken van Ottolenghi komen niet meer zo vaak uit de kast. Jammer! Ik ben juist zo'n fan van zijn recepten.
Gelukkig heeft hij ook gerechten die makkelijk en snel te maken zijn.  Deze geroosterde aubergine met paprikasalsa wordt in zijn boek Plenty met koriander gemaakt. Ik vind basilicum er veel beter bij passen, dus het werd een klassieke combinatie.

Als je de paprikasalsa ruim van te voren maakt wordt de smaak alleen maar beter. Ik heb geen vocht van de kappertjes aan de dressing toegevoegd, zoals in zijn recept. Ik las ergens dat dat wat te overheersend wordt. Een volgende keer ga ik nog een half teentje knoflook aan de dressing toevoegen. 
Aubergines grill ik meestal in een grillpan, maar in de oven gaat het eigenlijk veel makkelijker. Ik denk dat ik ze vaker op deze manier ga bereiden. 

Wij aten dit vandaag als lunch met z'n tweeën, met een broodje erbij. 

Ook lekker als bijgerecht of bij een bbq. 


Ingrediënten, 2 personen
2 aubergines
olijfolie
1 gele paprika, in kleine blokjes
10 cherrytomaatjes, in kwarten
1 eetl rodewijnazijn
30 gram kappertjes (ong. 2 eetl)
125 gram mozzarella
1 handje basilicumblaadjes

Bereiding
Verhit de oven tot 190 graden.
Snijd de aubergines in de breedte in plakken van ongeveer 2cm dik. Leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Bestrijk ze aan beide kanten royaal met olijfolie en bestrooi met peper en zout.
Rooster de aubergineplakken ongeveer 30 minuten tot ze gaar en goudbruin zijn. Je hoeft ze niet om te draaien tussendoor, tenzij ze te bruin worden.
Laat de aubergine afkoelen tot kamertemperatuur.

Meng de paprikastukjes met de tomaten, kappertjes, rode wijn azijn en 2 eetl olijfolie. Snijd de helft van de basilicum in reepjes en meng door de salsa. Breng op smaak met peper en zout. Laat dit ongeveer een half uur intrekken. Je kunt het ook de dag van te voren al maken.

Leg de aubergineplakken elkaar licht overlappend op een schaal.
Scheur de mozzarella in stukken en leg in het midden. Schep de paprikasalsa erover heen, bestrooi met de rest van de basilicumblaadjes.
Druppel er evt. nog wat olijfolie over en maal er nog wat peper en zout boven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...