zaterdag 30 mei 2015

Supersnel en simpel speltbrood


Spelt is al een hele tijd hot. Je ziet overal speltbrood en speltproducten.
Tijd om eens zelf speltbrood te bakken.
In de kookboekenkast heb ik meerdere broodbakboeken staan. Maar er zijn ook veel blogs waarop vaak broodrecepten staan. Mijn favoriet is de blog van Karin. Samen met Evert bakt zij elke week prachtige broden. Als ik een recept van haar blog maak weet ik zeker dat het klopt. Dit recept zag ik op haar blog, maar komt oorspronkelijk van de blog Xandra bakt brood.

In het recept van Xandra wordt alleen speltbloem gebruikt, maar je kunt ook volkoren speltmeel gebruiken of een combinatie.
Het resultaat was een prachtig luchtig brood met een knapperige korst dat echt supermakkelijk is om te maken. Het deeg is heel plakkerig en ik had het gevoel alsof ik een cake aan het maken was. Eigenlijk snap ik niet waarom dit deeg zo makkelijk rijst en gebakken is. Voor speltliefhebbers leuk om te proberen. Hoewel dit een lekker brood is, ben ik er achter gekomen dat ik toch meer van tarwebrood houd.



Ingrediënten, voor 2 middelgrote broden
700 gram speltbloem (of volkoren speltmeel)
7 gram droge gist (=1 zakje)
1 theel zout
2 theel honing
575 ml lauwwarm water
evt. sesamzaadjes om te bestrooien

Bereiding
Zorg dat alle ingrediënten op kamertemperatuur zijn.
Roer de meel, bloem, zout en gist door elkaar in een grote kom.
Los de honing op in het lauwwarme water en doe dit bij het meelmengsel.
Meng alles goed door elkaar met de hand of met een kneedmachine. Ik gebruik hiervoor de KitchenAid. Je hoeft het deeg maar een paar minuten te mengen tot het goed gemengd is. Het blijft erg plakkerig. Heel anders dan ik gewend ben van brooddeeg.

Doe het deeg in twee met zonnebloemolie ingevette broodbakblikken van  ongeveer 28-30cm lang en strijk de bovenkant enigszins glad met een natgemaakte lepel of spatel. Bestrooi de bovenkant royaal met sesamzaadjes (optie).


Dek het bakblik af met plastic folie (of een douchemuts: tegenwoordig neem ik deze mee als ik in een hotel slaap).
Laat het ongeveer 1 uur op kamertemperatuur rijzen. Het deeg moet na dat uur ongeveer tot aan de rand van het bakblik komen. Het rijst snel!


Verwarm ondertussen de oven voor op 200 graden.

Verwijder het plastic van de bakvorm en zet het in het midden van de oven.
Bak het brood in ongeveer 35-40 minuten goudbruin.

Haal het brood uit de oven en laat afkoelen op een rooster.

Zo makkelijk was brood bakken nog nooit!
 
 

2 opmerkingen:

  1. Mooi gelukt Judith! Wij zijn ook meer van de tarwe maar soms als het effe snel moet, of niet zoveel zin, heb je vrij snel toch een zelfgebakken brood op tafel. Je steekt met toch aan om het ook weer eens te bakken ;-)

    Groeten uit NH

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Judith, ik zie nergens hoe ik contact met je kan opnemen. Ik wil je graag iets melden over het bovenstaande recept. Zou je mij een mailtje willen sturen? Mvg. Sandra / Xandra bakt brood

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...