donderdag 30 april 2015

Broccolisalade met zoete tahin

 


Als ik een vegetarisch gerecht wil maken pak ik meteen de boeken van Ottolenghi erbij. Het nieuwste boek  'Plenty More' staat vol prachtige foto's en elke keer vallen me weer andere dingen op. Bij Ottolenghi wil ik het liefst de recepten precies volgen, omdat ik weet dat de verhoudingen altijd kloppen en ik ben ook benieuwd hoe hij het bedoeld heeft. Als ik het recept een tweede keer maak kan ik altijd wat aanpassen.
Nu zag ik een salade met broccoletti, haricots verts en peultjes met een zoete sesamsaus met tahin en tamari (=glutenvrije Japanse sojasaus). Ik was benieuwd naar de saus. Ik gebruik regelmatig tahin en ook sojasaus, maar nooit door elkaar. Weer wat ontdekt. Het doet me aan miso denken. In elk geval genoeg umami.
Om het wat simpeler te maken heb ik alleen broccoli gebruikt. We aten er gebakken zalm bij. Omdat het zo lekker was aten we het de dag erna weer. Alleen toen wilde ik wat te snel en was de broccoli nog te nat toen ik de saus erdoor schepte. Het wordt daardoor te waterig en de saus minder geconcentreerd. Laat de broccoli dus goed uitlekken.

PS: Karin: dit is echt een recept voor jullie! t Wordt tijd dat je het boek eens krijgt ;)


Ingrediënten
1 middelgrote broccoli
1 eetl arachideolie
20 gram korianderblad
2 1/2 eetl zwart en wit sesamzaad, geroosterd
1 theel nigellazaad

Saus
50 gram tahinpasta
1 kleine teen knoflook, fijngewreven
1/2 theel tamari (=glutenvrije Japanse sojasaus)
1/2 eetl honing
1 eetl appelazijn
1/2 theel zout

Bereiding
Klop alle ingrediënten voor de saus in een kom met 1/2 theelepel zout en circa 2 eetl water door elkaar. Het moet glad en dik zijn, maar ook schenkbaar. Voeg evt. nog wat water toe.

Snijd de broccoli in roosjes.
Blancheer ze in een grote pan water ongeveer 2-3 minuten. Schep ze met een schuimspaan uit de pan en spoel onder koud water. Laat ze goed drogen in en vergiet en dep droog met een theedoek.
Als de broccoli te nat is, mengt het minder goed met de saus en wordt de smaak te waterig. Je kunt de broccoli al een tijdje van te voren klaar maken en in de koelkast zetten tot je de salade wilt afmaken.


Meng de droge broccoli met de olie in een kom. Meng het grootste deel van de koriander en de zaadjes erdoor. Giet de saus erover, hussel kort en bestrooi met de overgebleven koriander en zaadjes.
Als er saus over is kun je dit er in een kommetje bij serveren.



1 opmerking:

  1. Haha ik heb het even laten lezen, dus wie weet ;-)
    Tot die tijd moet ik het met met jouw blog doen, gaat ook al niet gek, ik zou zeggen: ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...