maandag 16 maart 2015

Gebraden kip met venkel, bloedsinaasappel en Pastis


De afgelopen weken hebben we veel bloedsinaasappels gegeten. Er gaan zeker 2 netjes per week door. Ze zijn lekker om te persen (het lijkt wat op grapefruit) maar ook om mee te koken.
Dit gerecht komt uit het boek 'Jeruzalem' van Ottolenghi (genaamd gebraden kip met clementines en arak). Een boek waar ik nog niet veel uit heb gemaakt. Vreemd, want als ik er door heen blader spreekt eigenlijk alles me aan.
Meestal vind ik warm fruit bij vlees niet snel een succes. Dit is weer een topper. Er gaan veel kruiden door, het sap van de sinaasappel geeft de saus een frisse smaak, de kip is knapperig door het roosteren en dan die heerlijke venkel erbij.
We aten er rijst bij en meer had het ook niet nodig.


In het recept wordt een hele kip in stukken gesneden. Wij aten 6 kipdelen (3 braadstukken en 3 poten). Meestal zijn 2 stukken pp wel genoeg, maar ik was blij dat we nu wat extra hadden. Dit boek ga ik weer vaker uit de kast pakken.



Omdat het een paar uren (of een nacht) in de marinade moet staan, is het makkelijk voor te bereiden. Je hoeft het alleen nog maar in de oven te schuiven. Ideaal als er mensen komen eten.

Ingrediënten, voor 2 personen
1 dl Pastis (of Pernod, arak of ouzo)
4 eetl olijfolie
3 eetl versgeperst sinaasappelsap
3 eetl citroensap
2 eetl grove mosterd
3 eetl lichtbruine basterdsuiker
1 grote venkel (of 2 kleine)
6 kipdelen (dijen, braadstukken, poten...)
2 bloedsinaasappels, ongepeld, in 1/2 dikke plakken
1 eetl tijmblaadjes
2 1/2 eetl venkelzaad
zout en zwarte peper
fijngesneden bladpeterselie, om te garneren

Bereiding
Doe de eerste zes ingrediënten in een braadslede met 2 1/2 theelepel zout en 1 1/2 theelepel zwarte peper. Roer alles door elkaar.

Snijd de venkelknol in parten. Doe ze met de stukken kip, plakken sinaasappel, tijm en venkelzaad in de braadslede. Schep alles goed om en zet enkele uren of tot de volgende dag in de koelkast.

Verhit de oven tot 220 graden. Zet de braadslede erin en braad alles 35-45 minuten tot de kip goudbruin en gaar is.

Garneer met peterselie en serveer met bijvoorbeeld rijst of bulgur.

In het recept moet het braadvet nog in een aparte steelpan ingekookt worden tot er ongeveer 3/4 dl saus over blijft. Bij mij was het vocht al voldoende ingekookt in de oven en kon ik het zo serveren.

1 opmerking:

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...