donderdag 11 december 2014

Borsjt (bietensoep)


Deze Russische bietensoep stond al jaren op mijn to-cook-list. De eerste keer dat ik erover las (lang geleden) dacht ik blèèègh, soep van bieten, dat kán niet lekker zijn. Ik was toen vooral warme gekookte bietjes en koude zoetzure bieten uit pot gewend. Inmiddels behoren rode bieten tot mijn favoriete groenten, met name geroosterd in salades.
Toen ik vorige week de nieuwe Elle Eten van deze maand dichtsloeg toen ik in bed lag en al half lag te slapen, zag ik nog nét dit recept op de laatste pagina staan.
Ik weet niet of ik over bietensoep gedroomd heb, maar de dag erna heb ik wel meteen alle ingrediënten gekocht.

Bietensoep kan koud of warm worden gegeten. Deze versie wordt warm opgediend. De koude soep is meestal gepureerd en kun je in sommige landen kant en klaar in de supermarkt kopen.
Het is een goed gevulde groentesoep met rode biet, rode kool, knolselderij, ui en wortel. De uitgebakken spekjes, dille en zure room die je erop schept passen er goed bij en maken de soep echt af. Laatst had ik ook al bietjes met dille in een salade: lekker.

Een gezonde soep met veel groenten die goed vult.
Lekker voor een keer, maar wel een beetje apart als ik eerlijk ben...

Ingrediënten
2 eetl olijfolie
1 ui, gesnipperd
2 tenen knoflook, fijngesneden
1 knolselderij, geschild en in blokjes van 1cm
600 gram rauwe rode bieten, geschild en ik blokjes van 1cm
1 winterwortel, in plakjes
1/4 rode kool (ongeveer 250 gram), in dunne reepjes
1 1/2 liter runderbouillon
3 eetl rodewijnazijn
200 gram spekreepjes
125 ml zure room of crème fraîche
paar takjes dille, fijngehakt
zwarte peper en zout

Bereiding
Verhit de olie in een soeppan en fruit de ui en knoflook een paar minuten. Voeg de knolselderij, bieten, wortel en kool toe. Schenk de bouillon en azijn erbij.
Breng aan de kook en laat op laag vuur ongeveer 30 minuten koken tot de groenten gaar zijn. Breng op smaak met peper en zout.

Bak intussen de spekreepjes knapperig in een koekenpan. Laat uitlekken op keukenpapier.

Schep de soep in kommen, bestrooi met dille, de uitgebakken spekjes en schep er een lepel zure room op.
Lekker met brood.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...