zondag 9 november 2014

Broodje falafel


Broodje falafel: een vegetarisch en makkelijk gerecht vandaag. Alleen heb ik alles zelf gemaakt en dan kost het iets meer tijd. Gisteren heb ik gedroogde kikkererwten in een kom water gezet om te weken. Vanochtend ben ik begonnen met het bakken van pitabroodjes (al eerder op de blog gezet). En vanmiddag heb ik de falafel voorbereid.
 
Falafel zijn balletjes gemaakt van kikkererwten en veel kruiden. Ze worden overal in het Midden-Oosten gegeten, meestal in een pitabroodje. Je kunt ze kant en klaar in de supermarkt kopen, of in de Turkse winkel, maar het is niet veel werk om ze zelf te maken.
Ik heb gelezen dat je nooit kikkererwten uit blik moet gebruiken, omdat je dan een te zacht mengsel krijgt. De kikkererwten hoef je alleen een nacht te weken en daarna niet meer te koken. Door het frituren garen ze voldoende. Gedroogde kikkererwten koop je bij de toko, reformzaak of Turkse winkel.
 
Falafel kan best droog zijn en heeft daarom wel saus nodig. Veel zelfgemaakte knoflooksaus past er perfect bij. Hummus of tahinsaus is ook lekker. Zorg er ook voor dat je het kikkererwtenmengsel goed op smaak brengt met kruiden en zout en wat water of olijfolie, zodat je ze goed kunt vormen.
 
Dit recept is een combinatie van verschillende recepten die ik heb gevonden in de kookboeken in mijn kast. Ik was benieuwd naar het recept van Ottolenghi in zijn boek 'Jeruzalem', maar ik las er niet alleen maar positieve reacties over.
Ik ben vooral afgegaan op de ervaring van Karin (zie huistuinenkeukenvertier.blogspot.nl). Als zij een recept heeft getest en het staat op haar blog, dan weet ik dat het klopt.

Je kunt evt. nog een groene peper toevoegen; ik heb zwarte peper gebruikt.
En je kunt ze na het vormen nog in sesamzaad rollen. Dat ziet er mooi uit, maar is voor de smaak niet perse nodig.
 
 

Ingrediënten, voor ongeveer 28 stuks
250 gram gedroogde kikkererwten
1/2 ui, gesnipperd
1 teentje knoflook, gesnipperd
1 bosje verse peterselie
1 bosje verse koriander
1 eetl kurkuma
1 eetl komijn
1/2 eetl koriander
1/2 theel bakpoeder
zwarte peper en zeezout

Bereiding
Spoel de gedroogde kikkererwten af in een vergiet onder koud stromend water. Week ze een nacht in koud water (nu 10 uren geweekt). Spoel af en laat goed uitlekken.
Doe de kikkererwten samen met overige ingrediënten in een keukenmachine en maal tot de kikkererwten fijn zijn, maar nog wel korrelig. Het moet geen puree worden.
Breng goed op smaak met peper en zout en voeg een paar eetlepels water of olijfolie toe om het wat smeuïger te maken. Als het mengsel te droog is kun je bloem of kikkererwtenmeel toevoegen.


Maak met een lepel of met een kleine ijsschep balletjes ter grootte van een walnoot. Kneed ze goed, zodat ze niet uit elkaar vallen. Ik vind het handig om er ovale falafel van te maken i.p.v. platte balletjes. Deze zijn makkelijker te vormen.


Leg de falafel op een bord en zet tot gebruik in de koelkast.

Verhit zonnebloemolie in een pan tot 180 graden, of gebruik een frituurpan. Bak de falafel ongeveveer 5-6 minuten tot ze bruin en krokant aan de buitenkant zijn en gaar van binnen. Laat uitlekken op keukenpapier.


Serveer ongeveer 4 falafel in een pitabroodje, met salade van komkommer, tomaat, rode ui, peterselie, koriander, peper en zout, olijfolie en citroensap. En schep er een flinke klodder knoflooksaus op.

Knoflooksaus kun je op verschillende manieren maken. Ik heb het deze keer met crème fraîche, mayonaise, geperste knoflook, citroensap en zout gemaakt. Meestal gebruik ik (Griekse) yoghurt als basis, maar die had ik niet in huis.

 

 

1 opmerking:

  1. Blooooooos, nu maar hopen dat ik dat ook waar maak......
    Dit is geheel wederzijds trouwens!
    Zien er super lekker uit, moet ze ook weer eens maken, weet nu waar ik een goed recept kan vinden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...