zondag 17 augustus 2014

Sigara börek


Alle varianten van börek vind ik heerlijk. Deze deegrolletjes (vandaar de naam sigara) met kaasvulling heb ik veel in Istanbul gegeten. Je gebruikt hiervoor Turkse witte kaas (beyaz peynir) uit de Turkse winkel, of feta.
Eerder heb ik ze wel met filodeeg gemaakt. Prima smaak en lekker knapperig, maar filodeeg vind ik vervelend om mee te werken. Je moet het op tijd uit de vriezer halen en laten ontdooien in de koelkast. En als je ermee werkt scheurt het erg snel.
Nee, dan yufkadeeg van de Turkse winkel! Dat is pas makkelijk. Deze vellen zijn al driehoekig van vorm en zo makkelijk op te rollen.
Het voordeel van yufka is dat het makkelijk te verwerken is en je kunt altijd een pak in de voorraadkast bewaren. Eerlijk gezegd is dit niet het beste yufkadeeg wat ik heb gehad. Het kan nog knapperiger.

Nu zag ik op de blog van Eslem mijnmixedkitchen dat je yufka op internet kunt bestellen op yufkam.nl. Dat ga ik binnenkort maar eens proberen.
De blog van Eslem volg ik graag, want er staan heerlijke Turkse gerechten op die goed beschreven en vastgelegd zijn. Een aanrader als je van de Turkse keuken houdt (moi)!


Ingrediënten, voor 24 stuks
1 pak yufka, in driehoek vorm
400 gram Turkse witte kaas (of feta)
handje peterselie, fijngesneden
1 ei

Bereiding
Prak de witte kaas of feta met een vork en meng de fijngesneden peterselie erdoor.
Klop in een ander kommetje het ei los.

Leg een vel yufkadeeg voor je met de brede kant naar je toe. Smeer de zijkanten licht in met een beetje ei. Leg wat van de kaas op de onderrand. Vouw de zijkanten naar binnen en rol daarna de yufka naar boven op.
Evt. kun je nog wat extra ei op het puntje smeren, zodat het rolletje mooi dichtgeplakt blijft.

Rol zo alle sigara böreks.
Je kunt ze tot gebruik in de koelkast bewaren. Leg dan wel een laagje plastic folie tussen elke laag om te voorkomen dat ze aan elkaar vast blijven plakken. Je kunt ze ook prima invriezen.

Bak ze in een friteuse op 200 graden of verwarm in een koekenpan een laagje zonnebloem olie.
De böreks draaien vanzelf als ze gaar zijn aan een kant. Draai ze anders met een vork om de andere kant ook goed te bakken.
Bak ze rondom knapperig en goudbruin. Laat uitlekken op een stuk keukenpapier.

Als je böreks overhoudt, dan kun je ze de volgende dag in 5 minuten in een oven op 180 graden weer opwarmen.





3 opmerkingen:

  1. Heerlijk :) bedankt voor de linkjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik dacht eerst dat ik op Mijn mixed kitchen zat te kijken....maar nee hoor jij maakt even een Turkse uitspatting.
    Ziet er heerlijk uit, dat lusten wij ook wel. Leuk om yufka te bestellen, hoor er nog wel van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken dat helemaal niet, yufka. Goede tip! Ik kom toch best regelmatig bij de Turk, dus ga het zeker een keer uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...