vrijdag 30 mei 2014

Kruisbessentaart



De vriezer moet leeg. Dat denk ik regelmatig. Ik hou ervan om altijd een flinke voorraad in huis te hebben. Vandaag heb ik de laatste kruisbessen uit de tuin verwerkt. Ik had nog een grote zak liggen.
Wij hebben 3 kruisbessenstruiken, maar eigenlijk eten we ze helemaal niet zo vaak. Ik vind ze vooral lekker als ze precies rijp genoeg zijn, zo van de struik.
Tijd om er eens wat mee te bakken.

In Engeland wordt veel met kruisbessen (gooseberry's) gebakken, m.n. rond Pinksteren.
In Engelse bakboeken kom je dan ook altijd wel een recept met kruisbessen tegen. Deze keer heb ik de kruisbessentaart van Janneke Philippi gemaakt, uit haar boek 'Mijn favoriete desserts'.

Deze kruisbessentaart is heel eenvoudig, een soort basistaart. De vulling is friszuur, het deeg goed, maar het blijft een beetje zacht. Ik zal volgende keer kiezen voor een ander deeg dat blind gebakken moet worden en wat krokanter wordt. Dan heb je meer contrast met de zachte vulling.
Kruisbessen zijn lekker met vlierbloesem, met amandelen en crème anglaise. Daar ga ik volgende keer mee experimenteren. Ik heb nog genoeg recepten voor kruisbessentaarten liggen die getest moeten worden.




Ingrediënten
Basisrecept voor taartdeeg
200 gram gezeefde patentbloem
100 gram zachte roomboter
100 gram suiker
1 ei
snuf zout

Kruisbessencompote
750 gram kruisbessen (nu uit de vriezer)
150 gram suiker

1 ei, losgeklopt
extra suiker om te bestrooien

Bereiding
Kneed met een mixer met deeghaken of in de keukenmachine een samenhangend deeg van alle ingrediënten. Verpak in plastic folie en laat minimaal 30 minuten in de koelkast rusten.

Voor de kruisbessencompote:
Was de kruisbessen en verwijderd het steeltje en doe ze samen met de suiker en 100ml water in een pan. Breng aan de kook en laat 15-20 minuten zacht koken tot de bessen openbarsten en een dikke compote ontstaat.
Laat de compote afkoelen tot kamertemperatuur.

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Rol het deeg op een bebloemd werkvlak uit tot een deeglap van 3mm dik. Bekleed een taartvorm met een diameter van 22cm met het deeg.
Schep de compote op de deegbodem.
Maak van de deegrestjes kleine deegrondjes (een koekuitsteker of een glas met een diameter van 3-4cm werkt goed). Leg ze op de taart en bestrijk dun met het losgeklopte ei. Strooi er wat extra suiker over.
Bak de taart in 30-35 minuten goudbruin. Laat in de vorm afkoelen tot lauwwarm of kamertemperatuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...