maandag 10 maart 2014

Perentaart met amandelspijs


Dit perentaartje met amandelspijs heb ik laatst al eens gemaakt. Door het mooie voorjaarsweer ben ik met m'n hoofd al bij heel andere taarten, maar dit taartje wilde ik toch nog op de blog zetten, ook al is het meer iets voor de herfst en winter.
Fonceerdeeg is heel makkelijk deeg, je hoeft het niet blind te bakken en kunt het makkelijk in porties invriezen. Ik maak dan ook meestal een dubbele hoeveelheid.

Ik zag deze taart al op meerdere blogs voorbij komen. Het recept komt uit 'De banketbakker' van Holtkamp. Een geweldig boek voor iedereen die van bakken houdt.
Zelf vind ik de structuur van warme peer niet altijd lekker. Ik zou dit taartje dan ook koud eten.


Ingrediënten
Fonceerdeeg
125 gram roomboter
125 gram witte basterdsuiker
3 gram zout
1/2 ei
1 eetl (15gram) water

250 gram bloem
5 gram bakpoeder
 
Deze hoeveelheid fonceerdeeg is genoeg voor twee taartjes. Omdat je een half ei nodig hebt, zou ik niet minder deeg maken dan dit. De overgebleven helft kun je makkelijk invriezen voor een volgende keer.
 
250 gram fonceerdeeg (de helft van bovenstaand recept)
100 gram amandelspijs
1 ei
200 gram crème fraîche
25 gram rum
3 handperen
abrikozenjam
25 gram amandelschaafsel, licht geroosterd

Bereiding
Meng voor het fonceerdeeg de boter, suiker, zout, het halve ei en het water door elkaar. Kneed vervolgens de bloem en het bakpoeder erdoor. Je kunt dit in een keukenmachine doen of met de hand.
Pak het deeg in plastic folie en laat het een paar uren in de koelkast rusten. Of maak het deeg de dag van te voren al.
 
Rol het fonceerdeeg uit tot ongeveer 2mm dikte en bekleed hiermee een ingevette vorm met een diameter van 24cm en een opstaande rand van 2,5cm. Een springvorm werkt prima.
 
Meng het amandelspijs met het losgeklopte ei. Meng er vervolgens de crème fraîche en de rum door. Roer tot het een mooi glad mengsel is. Giet dit op het deeg.
 
Schil de peren, halveer ze en verwijder het klokhuis. Leg de helften in een cirkel in de taartvorm met de bolle kant naar boven.
 
Bak de taart ongeveer 30 minuten in een oven van 200 graden tot de bovenkant mooi bruin is.
 
 
Bestrijk de taart na het bakken met de abrikozenjam en bestrooi met het amandelschaafsel.

1 opmerking:

  1. Wat een lekker en makkelijk taartje is dit toch! Je herinnert mij eraan dat ik ook nog deeg in de vriezer heb liggen. Wat ga jij ervan maken? Misschien breng je mij ook op een idee! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...