maandag 10 februari 2014

Ottlenghi's knoflooktaart


Deze (vind ik) beroemde knoflooktaart van Ottolenghi heb ik al een paar keer gemaakt en een kleine versie ervan heb ik al eens op de blog gezet. Heel vreemd dat ik toen een kleine heb gemaakt, want hoe meer je van deze taart maakt, hoe beter.
Wie fan is van Ottolenghi kent deze hartige taart.

Dertig teentjes knoflook klinkt heel veel, maar omdat ze van te voren geblancheerd en gekarameliseerd worden, krijgen ze een zoete smaak. Ik heb mijn collega's de dag erna gevraagd of ze iets van knoflook konden herkennen in mijn omgeving, maar niemand kon dit bevestigen. Mooi!
Een recept voor door de week dus.
Ik kan iedereen aanraden om dit recept te testen. Je mag mij er bijna 's nachts voor wakker maken.

 

Ingrediënten
6 plakken bladerdeeg
ongeveer 30 teentjes knoflook (van 3 bollen)
1 eetl olijfolie
1 theel balsamicoazijn
2 dl water
1 eetl suiker
1 theel rozemarijn, fijngehakt
1 theel tijmblaadjes
120 gram verse geitenkaas
120 harde rijpe geitenkaas
2 eieren
1 dl slagroom
1 dl crème fraîche
peper en zout
 
Bereiding
Laat het plakken bladerdeeg ontdooien, leg ze op elkaar en rol uit tot je er een met boter ingevette bakvorm met een doorsnede van 28 cm mee kunt bedekken. Prik het deeg met een vork op meerdere plekken in. Leg er bakpapier in en een steunvulling van bijvoorbeeld droge bonen.
Bak de bodem in een oven van 180 graden 20 minuten blind. Haal de steunvulling en het bakpapier eruit en bak de bodem in nog 5-10 minuten goudbruin.
 
Maak intussen de gekarameliseerde knoflook. Blancheer de losgehaalde en gepelde knoflookteentjes ongeveer 3 minuten in kokend water. Giet ze af.
Doe de olijfolie in een steelpan en bak de knoflook 2 minuten op hoog vuur. Voeg de balsamico en water toe en laat 10 minuten zacht pruttelen.
Roer de suiker, rozemarijn, tijm en 1/4 theelepel zout door de knoflook en laat het nog eens 10 minuten op halfhoog vuur staan tot de vloeistof vrijwel is verdampt en de knoflooktenen met een donkere karamelsiroop zijn bedekt.
 
Breek beide soorten kaas in stukjes en strooi ze op de voorgebakken taartbodem. Schep de teentjes knoflook met de siroop gelijkmatig over de kaas.
Klop de eieren met de room, crème fraîche, 1/2 theelepel zout en wat versgemalen peper door elkaar. Giet dit over de taartvulling om de gaatjes op te vullen.
 
Bak de taart 35-45 minuten op 160 graden tot de vulling stevig en de bovenkant goudbruin is.
Lekker met een salade met balsamicodressing.
Je kunt er makkelijk 8 stukken uit snijden, maar wij hebben 'm lekker met z'n tweeën opgegeten (niet in 1 dag hoor, maar wel in 2.... :)
 
 
 
 
 

2 opmerkingen:

  1. Ziet er erg yummie uit!!! Maar welke kaas kan je gebruiken als je geen geitenkaas lust? En wordt de taart dan heel anders van smaak?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zou blokjes feta (van koe of schaap) kunnen proberen in combinatie met harde Goudse kaas.
    Feta past ook goed bij de knoflook. De smaak zal wel wat anders zijn, maar volgens mij ook heerlijk. Proberen dus!

    BeantwoordenVerwijderen

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...