vrijdag 24 januari 2014

Knolselderijsalade met appel



In de winter koop ik regelmatig een knolselderij. Meestal maak ik er een aardappel-knolselderijpuree van (perfect voor bij eendenborst).
Deze knolselderijsalade is veel lekkerder dan die selderijsalade die je kant-en-klaar in een bakje koopt in de supermarkt. Dat doe ik dan ook nooit. Door de appel en het citroensap wordt het lekker fris. Als variatie kun je er ook nog wat walnoten door doen.
Deze hoeveelheid is ongeveer evenveel als 3 bakjes kant-en-klare salade. Genoeg voor 4 personen als bijgerecht. Door het citroensap is het de dag erna nog net zo lekker en zelfs nog wat zachter.
Voor deze hoeveelheid vind ik het prima om alles zelf in kleine reepjes te snijden. Maar als ik een dubbele hoeveelheid zou maken, dan zou ik een mandoline gebruiken.



ngrediënten
1/2 knolselderij
1 appel (nu Elstar)
klein bosje peterselie, fijngesneden
sap van een 1/2-1 citroen
2 eetl mayonaise (of half mayonaise, half yoghurt)
peper en zout
evt een beetje suiker
Bereiding
Schil de knolselderij en snijd in plakken van ongeveer 3mm dik. Snijd hiervan kleine reepjes die ongeveer 2cm lang zijn.
Schil de appel, snijd ook in plakken van ongeveer 3mm dik en snijd ook hier reepjes van.
Meng de knolselderij met de appel, peterselie, citroensap, mayonaise en breng op smaak met peper en zout.
Je kunt zoveel mayonaise en citroensap toevoegen als je lekker vindt. Of je voegt wat suiker toe om het juist minder fris te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...