maandag 30 december 2013

Bruschetta met appel en blauwe kaas


In de vriezer liggen altijd sneetjes eigen gebakken brood, die ik kan gebruiken voor bruschetta, voor lunch of bij de borrel. Ik ben de vriezer en de koelkast aan het opruimen, dus als lunch had ik vandaag bruschetta met nog wat Blue Stilton, die ik over had van Kerst.
Dit recept zag ik in het boek 'Veg' van Hugh Fearnley-Whittingstall staan en het viel me eigenlijk niet direct op. Ik had ook niet verwacht dat het bijzonder zou zijn.
Maar.... wat een verrassing! Wat jammer dat ik maar 2 sneetjes brood kon beleggen, want ik vond het heerlijk! De gesmolten kaas en het frisse van de appel, het romige van de mayonaise en het knapperige knoflookbrood. Een goede combi en een aanrader als je van blauwe kaas houdt.


Ingrediënten, voor 2 bruschetta
1 appel (nu Elstar)
50 gram Blue Stilton (of andere blauwe kaas)
1 eetl mayonaise
2 sneden grof boerenbrood (zuurdesem bv)
1/2 teentje knoflook
peper en zout

Bereiding
Rasp de appel met schil in een kom. Verkruimel de kaas erboven en doe de mayonaise erbij. Roer alles goed door elkaar en breng op smaak met peper en zout.

Rooster het brood in een oven tot het knapperiger is. Wrijf licht met de halve teen knoflook over het brood, zodat het een knoflooksmaak krijgt.
Verdeel het appelkaasmengsel in een dikke, gelijkmatige laag over het brood.
Zet het brood ongeveer 5 minuten in de oven, tot de appel en kaas zachter worden.
Zet de broodjes daarna onder de hete grill tot de het beleg goudbruin is en borrelt.
Meteen opdienen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...