zondag 7 juli 2013

Kokosboterkoek



Een collega had deze kokoskoek laatst meegenomen naar het werk. Ik vond m heerlijk en kreeg het recept van haar. Gisteren op de markt boerenboter gehaald en ik had nog kokos in huis. De keuze was dus snel gemaakt.

Mijn kast puilt uit van bakvormen en ik had nog een boterkoekvorm liggen. Het kan natuurlijk net zo goed in een gewone springvorm gebakken worden, maar ik hou wel van al die verschillende bakvormen (je hebt nooit genoeg…).

Ik keek nog even in ‘De Banketbakker’ van Holtkamp hoe zijn bereiding van een boterkoek is. Die verschilt toch wel van dit recept: zijn deeg moet rusten en gaat koud in de bakvorm. Ik zal die koek ook eens maken om het verschil te proeven.
Deze was in elk geval heerlijk!  (En het ruikt nu ook zo lekker in huis)

Ingrediënten
150 gram bloem
125 gram witte basterdsuiker
150 gram roomboter
100 gram gemalen kokos
1 mespunt zout
1 zakje vanillesuiker
1 ei, losgeklopt
1 eetl melk
Boter om in te vetten
Bakvorm van 24 cm diameter (ik heb een boterkoekbakvorm gebruikt) 


 
 
 
Bereiding
De bloem, basterdsuiker en de boter mengen in de keukenmachine, met een deeghaak of vlinderhaak. Het ei loskloppen en de helft aan het deeg toevoegen. Vervolgens de vanillesuiker, het zout en de kokos erbij doen en mengen tot een soepele deegbal ontstaat.

Vet de bakvorm in met boter, bedek evt met bakpapier
Doe het deeg in de vorm en druk met de hand plat.
De rest van het ei met de melk loskloppen en hiermee het deeg bestrijken. Met een mes er een ruitvormig patroon op trekken.

De koek in een heteluchtoven op 165 graden, iets onder het midden, in 30 minuten lichtbruin bakken.
Af laten koelen op een taartrooster en pas uit de vorm halen als hij enigszins afgekoeld is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...