zaterdag 13 juli 2013

Kersensorbet met kersencompote


Er liggen weer heerlijk dikke kersen op de markt. Het liefst eet ik ze zo, een schaal vol en snoepen maar. Ik heb er deze keer een sorbet mee gemaakt. Niet uit de blender, maar gewoon in de ijsmachine.
Ik heb Le Glacier van Magimix altijd onderin de vriezer staan, zodat ik niet een dag van te voren de bak in de vriezer hoef te zetten als ik ijs wil gaan maken. Er was wel wat reorganisatie nodig in de vriezer, want het is best een groot apparaat. Hij bevalt me goed. Al is een zelfvriezende ijsmachine natuurlijk veel mooier; ik maak te weinig ijs om zo'n duur apparaat aan te schaffen. Bovendien: hij is loodzwaar en je moet 'm weer ergens op bergen.

Het recept komt uit 'Tip Culinair'. Dat boek heb ik al jaren en er staan leuke recepten in.
Nu ik 'm weer gebruikt en doorgelezen heb denk ik: hier ga ik écht vaker iets uit maken (en dat denk ik bij alle andere boeken ook...)

Het recept in het boek is voor 6-8 personen, ik heb het omgerekend voor 4 personen.



Ingrediënten
Sorbet
300 gram kersen, ontpit
90 gram suiker
80 ml ijskoud water
1 eetl citroensap

Compote
100 gram kersen, ontpit, grof gehakt
1 theel balsamicoazijn
2 theel honing
2-3 blaadjes munt, fijngehakt

Bereiding
Begin met het ontpitten van de kersen. Daar heb ik een kersenontpitter voor en ik moet zeggen: dat werkt best goed. Doe wel een schort voor, want er vliegt zo nu en dan een pit+sap de verkeerde kant op.
Pureer de kersen met de suiker, water en citroensap. Draai van dit mengsel ijs in de ijsmachine in ongeveer 25 minuten. Je kunt het ook in een bakje in de vriezer in 6 uren laten bevriezen: schep het mengsel dan elk uur om.



Maak ondertussen de compote.
Hak de ontpitte kersen grof en meng ze met de balsamico, honing en munt. In het recept stond ook nog een eetlepel kersenlikeur. Dat had ik wel in huis, maar heb ik achterwege gelaten.

Serveer de compote in hoge glazen en 'bol' ijs erboven op. Evt. nog een verse kers met steeltje erop leggen als garnering.



 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...