zondag 2 juni 2013

Makreel met bulgur, krenten en pistache

 
Gisteren ben ik naar de markt in Groningen geweest. Van te voren bedenk ik wat zou kunnen gaan koken, maar dat verandert toch vaak als ik andere mooie ingrediënten zie liggen. Het hangt er vanaf wat ik op de markt tegenkom en wat me het meest aanspreekt. Meestal koop ik teveel en sjouw ik me een ongeluk, maar als ik alles dan thuis op het aanrecht uitstal, dan ben ik blij dat ik weer een flinke voorraad heb en een paar dagen in de keuken kan staan.
 Deze keer had ik van te voren het kookboek van Ottolenghi nog op schoot. Het is toch bijzonder dat alle recepten uit dit boek me aanspreken. De sardientjes die erin stonden leken me lekker, maar bij de visboer lag een makreel op me te wachten.

Je kunt de vulling van bulgur van te voren al klaar maken en op het laatste moment in de makreel stoppen en in de oven bakken.
De granaatappelmelasse geeft een bijzondere smaak aan het geheel. Je kunt het bij een Turks/Marokkaanse winkel vinden, zoals Le Souk. De melasse vind ik snel te 'zuurtjesachtig' smaken, dus ik gebruik niet teveel. Als je een hap neemt van de bulgur denk je 'lekker'. Als je een hap neemt van de makreel mét de bulgur dan snap je dat het een perfecte combi is. Heerlijk!

Granaatappelmelasse
Ingrediënten, voor 2 personen
2 makrelen
100 gram bulgur
30 gram krenten
30 gram pistachenootjes
2 eetl platte peterselie, grof gesneden
2 eetl munt, fijngesneden
sap van 1 citroen
citroenrasp van 1 citroen
1 eetl granaatappelmelasse
1/2 theel suiker
1/2 theel kaneel
1/2 theel piment
4 eetl olijfolie
peper en zout
een extra citroen, in partjes

Bereiding
Maak de makrelen schoon, of laat dat door de visboer doen. Maak ze droog, bestrooi met peper en zout.

Week de bulgur 10 min in heet water of kook in een paar minuten net gaar. Dit hangt af van de bulgur die je gebruikt (lees gebruiksaanwijzing). Giet af en laat iets afkoelen.
Week de krenten 5 minuten in heet water, giet daarna af.

Rooster de pistachenootjes een paar minuten op een bakplaat in de oven tot ze wat bruiner en knapperig zijn. Hak grof.

Meng de bulgur met de krenten, pistachenootjes, peterselie, munt, citroensap en -rasp, granaatappelmelasse, suiker, kaneel, piment en de olijfolie. Breng op smaak met peper en zout.

Bulgurmengsel

Vul de buikholte van de makrelen met bulgur tot ze vol zitten (niet alles past erin). Druk het goed aan. Leg de vis op een stuk bakpapier op een bakplaat en druppel wat olijfolie over de vis. Bak ze ongeveer 15 minuten in een oven op 180 graden. De baktijd hangt uiteraard af van de grootte van de vis.


Makreel op bakplaat, bestrooien met peper en zout
Leg de makreel op een bord, schep de rest van de bulgur ernaast, leg er een citroenpartje naast en strooi er nog wat extra peterselie over.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...