woensdag 13 maart 2013

Dubbel donker woudenbrood

Dubbel donker woudenbrood
Het liefst maak ik brood zonder zakken broodmix waar van alles aan toegevoegd is (meelverbetermiddel etc).
Maar deze woudmix wilde ik toch eens proberen. Op de verpakking staan instructies voor in een broodbakmachine. Ik heb het gedaan zoals ik het anders ook doe: kneden in de KitchenAid en daarna 2 keer laten rijzen.



Ingrediënten
500 gram woudmix dubbel donker (van Tollenaar Molenmeel Burdaard)
5 gram droge gist
1 el olijfolie
330 ml lauw water
(er zit al zout in de mix)

Bereiding
Doe alle ingrediënten in de kom van de KitchenAid. Kneed 10-15 minuten tot het een mooie deegbal is.
Vet de kom in met zonnebloemolie, rol het deeg er doorheen, bedek met plasticfolie en laat staan tot het in hoeveelheid verdubbeld is (1e rijs).
Dat duurde deze keer wel 3 uren.

Rol het deeg op een met bloem bestoven aanrecht en duw platter zodat er lucht ontsnapt.
Vouw de hoeken naar elkaar toe, druk stevig aan en draai het deeg om.
Vorm er een ovaal van en laat weer afgedekt ongeveer 50 minuten op bakpapier rijzen (2e rijs).

Strooi wat bloem over het brood, kerf er met een mes een paar ondiepe sneden in en bak in het midden van de oven op 180 graden in ongeveer 45 minuten gaar.

Ik was heel tevreden over het resultaat. Het brood smaakt ongeveer zoals Gildekorn van de bakker.
De korst had nog wel iets knapperiger en harder gekund.





Na de 1e rijs
Na de 2e rijs


Bakken op een bakplaat en bakpapier


Na het bakken af laten koelen op een rooster








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...