donderdag 21 februari 2013

Terrines

 
Eigenlijk bestel ik nooit een terrine als ik uit eten gaat. Er zit vaak veel vetspek, varkensreuzel of -lever in. Dat spreekt me niet aan en gezond is het ook niet.

De terrine als bakvorm koop ik wel graag!
Het klinkt ook zo gezellig.
In Frankrijk heb ik eens een prachtige terrine gekocht, in een klein winkeltje in een klein dorpje met zo'n plein met een grote plataan. Zo'n dorp waar oude mannetjes bakken met kersen en ronde courgettes verkopen.
Mooi geglazuurd aardewerk in een pastelkleur. Ik heb ook nog een kleine witte terrine met deksel.
Maar als je geen vlees- of boerenterrine maakt, waar gebruik je die vorm dan voor?
Een zalmmousse of brandade heb ik er wel eens in geserveerd.

Dit boekje over terrines, van Catherine Quévremont, zag ik vorige week in de kookwinkel liggen. De terrine op de voorkant heb ik ook, dus het boekje moest ik toch even doorbladeren.

Het eerste gedeelte gaat over vleesterrines, met varken, eend, vet, vet en nog eens vet. Traditioneel.
Daarna komen de vis- en groenteterrines aan bod. Kleurrijke lagen met ricotta, gegrilde paprika en basilicum. Of courgette met feta en munt. Of een zalmterrine of ratatouilleterrine... Dat klinkt toch veel beter!

Ik heb er nog niks uit gemaakt, maar dat ga ik zeker doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...